Ce reprezintă procedurile de prevenire a insolvenței? Ce înseamnă starea de dificultate?

Deși insolvența poate fi o experiență stresantă pentru orice afacere, cu precădere în ultimul timp, au fost mai bine conturate și reglementate proceduri care să prevină starea de insolvență, la îndemâna antreprenorilor ale căror companii ajung în dificultate.

Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă oferă instrumente și modalități care pot ajuta businessurile ajunse în dificultate să redevină viabile din punct de vedere financiar, astfel încât cu o abordare proactivă și responsabilă, antreprenorii pot beneficia de avantajele oferite de legislația în vigoare pentru a preveni starea de insolvență.

Distincția dintre procedurile de prevenire a insolvenței și procedura de insolvență se deprinde chiar din articolul 6 din Legea nr. 85/2014, respectiv: ”Procedurile de prevenire a insolvenţei, prevăzute de prezentul titlu, se aplică debitorilor aflaţi în dificultate, dar care nu se află în insolvenţă.

Cu alte cuvinte, principala condiție pentru a urma calea uneia dintre procedurile de prevenire a insolvenței este ca societatea să nu se afle încă în stare de insolvență dar să se afle în stare de dificultate.

Următoarea întrebare firească este ce înseamnă starea de dificultate? Legea 85/2014 definește la art. 5 pct. 26 2 starea de dificultatea astfel: ”dificultatea reprezintă starea generată de orice împrejurare care determină o afectare temporară a activităţii ce dă naştere unei ameninţări reale şi grave la adresa capacităţii viitoare a debitorului de a-şi plăti datoriile la scadenţă, dacă nu sunt luate măsuri adecvate; debitorul în stare de dificultate este capabil să îşi execute obligaţiile pe măsură ce devin scadente.

În ceea ce privește dovedirea stării de dificultate, aceasta se face printr-un raport întocmit de administratorul restructurării (atunci când vorbim despre procedura acordului de restructurare) sau de administratorul concordatar (atunci când vorbim despre procedura concordatului preventiv).

Despre caracteristicile fiecăreia dintre procedurile de prevenire a insolvenței – respectiv procedura acordului de restructurare și procedura concordatului preventiv, regăsiți pe site-ul nostru câte un articol distinct pentru fiecare dintre cele două proceduri.

Procedurile de prevenire a insolvenței se doresc a fi destul de prietenoase și la îndemâna companiilor care se confruntă cu dificultăți, astfel încât trebuie știut că pe durata acestor proceduri, societatea îşi păstrează dreptul de administrare. De asemenea, drepturile individuale şi colective ale salariaţilor, inclusiv drepturile de informare şi consultare, prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă, nu sunt afectate de aceste proceduri.

În concluzie, legea insolvenței oferă instrumente pentru protejarea afacerii dvs., fiind esențial să acționați din timp și în mod responsabil pentru a preveni riscul insolvenței. În calitate de specialiști în prevenirea insolvenței și în gestionarea procedurilor de insolvență, vă putem oferi asistență juridică și financiar economică pentru a vă ajuta să identificați și să puneți în practică soluția optimă pentru afacerea dvs.

Informații utile

Echipa Fineco Insolvency SPRL. Oamenii pe care te poți baza oricând! Profesioniștii pe care te poți baza oricând!

Formular de contact

Pentru diagnosticarea gratuită a societății dumneavoastră puteți transmite datele prin intermediul formularului de contact.

DA, Accept condițiile GDPR! (necesar)